Stadsnätet

Nedan följer information från Öppna Stadsnät, f.d Svensk infrastruktur


 


Information till boende i Täby


Hej


 


I samband med att vi migrerar nätet till ny teknisk plattform kommer vi även att uppgradera backbonenätet i Täby. Det vi gör är att uppgradera hastigheten till och från Täby samt mellan alla stationer i Täby. Detta gör vi för att säkerställa så samtliga kunder får ut korrekta hastigheter och maximal upplevelse.


 


I samband med denna migrering samt uppgraderingen av all utrustning är det flertal hushåll som fått problem med sin tjänst.


 


Primära problemet som uppstod var TV bilden som berörde samtliga IPTV kunder, då våra mätprober ute i nätet inte såg dessa störningar så tog det lång tid att lokalisera och åtgärda felet. Eftersom felet låg centralt så kunde vi inte göra allt för många ändringar i nätet utan att störa bredbandstjänsterna på dagtid.


IPTV kvalitéts problemet där kunder upplevde hack i bild och ljud är nu löst sedan fredag 2018-03-02.


 


Sekundära problemet som uppstod är att vissa digitalboxar och bredbandsutrustning hos kunder inte tog ny IP adress vid övergången från Zitius till Öppna stadsnät, detta kräver en individuell felsökning som har pågåt sedan start och pågår fortfarande med högsta prioritet.


 


Den digitala infrastrukturen i Täby skall vara den bästa på marknaden. Vi kommer inte ge upp förrän allt fungerar som det ska men vi kommer också med några års mellanrum fortsätta uppgradera nätet för att säkerställa att ni får bästa möjliga digitala plattform till era hem. '


 


 


Uppdatering 2018-03-07


 


 


- Natten till tisdag den 6/3 gjorde vi ett arbete där vi kontrollerade den inkommande fiberkabeln till Täby för problem.


 


- Under eftermiddagen tisdag den 6/3 gjorde vi ett byte av fiberoptiken till Täby området.


 


- Vi har en pågående felsökning för att lokalisera problemet i Täby området.


 


Vi har även fått indikationer om att TV-signalen till Täby området har blivit bättre och närmar sig de acceptabla nivåerna och felsökning fortsätter.


 


Gällande ärendehantering, så har vi tekniker som hanterar och felsöker inkommande ärenden dygnet runt.


 


Mauritz Ek


Teknisk chef


Öppna stadsnät