Protokoll Pokalens årsmöte den 18 mars 2019
DAGORDNING
PROTOKOLL
Information om att vi har gått med i Villaägarnas försäkring.
Fråga: Kan man köpa sitt eget garage? I så fall behövs en motion som föreslår det.
Synpunkt: Det behövs en underhållsplan för garagen.
Fråga om motordriven port på garagen. Får man installera detta själv? Ordförande kommer att ställa frågan till en jurist hur vi ska på detta, vad ska gälla om någon vill installera på egen hand? Stämman beslutar att det behöver tas fram riktlinjer.
Fråga om buskage på nedre parkeringen mot Predikantvägen, buskarna tar plats från parkeringsplatser. Förslag på att ersätta med häck med tujor och få mer plats för att parkera. Stämman fattar beslut på att ta in offert på detta.
En fråga om klotter, vem kontaktar man? Kontakta styrelsen. Får undersöka om det ingår i försäkring.
Fråga: Vi som har gräsmattan mot garagen, kommer bli söndertrampad. Senare i år kommer det att ersättas, precis som vid övre gården där det har skett påverkan.
Fråga: Är det ok att sätta upp hyllor igen i garagen? Ja, det är det.
Förslag på ny kassör: Kimya.
Ledamot Sofia Högberg
Ledamot David Oxendal
Jan Magnusson kvarstår som ordförande tills vidare.
Susanne Ståhl och Madeleine Schwieler väljs för ytterligare en period.
Bifalles.
I den förening där Fredrik är aktiv har de gjort så här:
Hade pågått ett arbete med att titta på laddplatser, fanns ett intresse. Fanns ett beslut på årsmöte att skaffa laddplatser. Med det som bakgrund så gick Fredrik vidare, gjorde ett frågeformulär med frågor och kriterier till de boende (intresserade, beredd att byta parkeringsplats om det behövs, etc) 70 lägenheter i föreningen. Frågeformuläret var även ett sätt att signalera till de boende som information.
Nästa steg var att prata med tre leverantörer av laddboxar, Fredrik valde dem via kontakter. För att vara säker på att de är rätt leverantör så ställde han frågor om kvaliteten på deras laddboxar, vad innehåller de? Säkerställer kvaliteten. Slutligen valde de ett system som lastbalanserar, anledningen till det är att de har en infrastruktur med uttag för bilvärmare, som gick att använda till laddare.
Vad är lastbalansering? Om man kan ladda på många olika ställen så behöver man inte ladda max varje gång, laddar på olika ställen (tex täby centrum och hemma) då behöver man inte ha full styrka på varje ställe för att ladda bilen. Resultatet blir att man kan hålla nere säkringen.
Kan även innebära att laddningen fördelas mellan laddboxarna vid olika tillfällen. Nackdelen är att alla inte blir fullt laddade.
Olika leverantörer har olika sätt att hantera detta på, hur mycket de kan känna av och värdera vilka bilar som ska laddas och hur ofta.
Fråga? Mår bilen bra av att laddas så? Ja, det är ingen fara.
Alternativ till lastbalansering är att bygga upp ett system med en jättekabel, bygga för framtiden.
Tog in offerter, på Klimatklivet finns en offertsvarsmall som man kan använda. Fixaladdplats.se (Energi och klimatrådgivningen i Sthlm) Jämföra olika leverantörer. Valde en leverantör. Det här arbetet har pågått under hösten, många har synpunkter. Leverantören kommer att få hålla en presentation och svara på frågor.
Kostnad. En huvudinvestering och en per bil.
Hos Fredrik räknade de på 12 laddplatser, vilket innebär 6 boxar med dubbla. 167.000 kronor. Det här priset är för en kraftigare anslutning. Vill man ha ”en vanlig stickpropp” (vilket de valde bort pga inte anpassade för hög belastning över lång tid) kan finnas med temperatursensor, som sänker värmen om den blir för hög.
Vilket blir 13-14.000 kr per plats. Snittet ligger på strax under 20.000.
I det här systemet kan man ladda både hybrider och rena elbilar.
Hur ska kostnaden regleras beroende på hur mycket el din bil drar? Olika leverantörer har olika system och prismodeller.
Alla laddare ska ha separata elmätare, det är lag på det.
Nedre gräns för antal laddplatser?
En vanlig hybridbil kostar 60 kr för en laddning.
En motorvärmare i 3 timmar kostar 3 kw-timmar, cirka 6 kronor.
Leverantörer underlättar för föreningar genom att dela upp abonnemang samt paketpris.
Råd: Varför ska föreningen skaffa laddplats? Behöver ha ett övervägande centralt.
Ger föreningen högre värde.
Stämman ger styrelsen i uppdrag att undersöka frågan och ta in offerter. Beslut kommer att kräva ett extra årsmöte.
Övriga frågor:
Fråga: kommer nedre gården att debiteras kostnaden för soffan i containern? Nej.
Trädgårdsdag i maj 2014
Copyright © All Rights Reserved